Medical journal forced to retract study claiming hydroxychloroquine increases risk of death: Report

Ever since President Donald Trump first mentioned the anti-malarial drug hydroxychloroquine (HCQ) as a potential “game-changer” in the fight against COVID-19, the mainstream media has all but declared war against the decades-old drug and consistently highlighted any and all bad news about it.

Most recently, the media seized on an anti-HCQ study published in the prestigious medical journal Lancetbut according to a new report from Breitbart, that study has just been retracted after it was shown to be faulty on several counts. It seems the big blow the media hoped to land against the use of HCQ has now fallen flat.

HCQ dangers?

The original study, which still appears on the Lancet’s website but is now clearly labeled as having been retracted, purported to show that the use of HCQ for COVID-19 patients actually increased the risk of dying when compared to patients who received other forms of treatment or even no treatment at all.

Of course, the left pounced on what they believed could be used to make President Trump — who recently revealed that he took a two-week course of the drug as a preventative measure — look foolish.

What’s more, many who were already predisposed to negative feelings about the drug — such as the World Health Organization — also jumped on the study and used it as an excuse to suspend all ongoing trials. Some nations, including France, went so far as to ban the drug’s use for coronavirus patients altogether, Breitbart noted.

Questions raised

Since then, however, questions have been raised about the study’s accuracy. A reporter for The Guardian in Australia started asking questions about it, and quickly found out that reported data in her country didn’t match up with what was in the study at all.

Delving further into the matter, the journalist eventually discovered that the data the study was based on had come exclusively from a company known as Surgisphere.

As Breitbart noted, very little was known about that company, but what has since been found out has only served to completely destroy whatever credibility it, or the study its “data” supported, ever may have had.

As it turns out, there are only a handful of employees at Surgisphere and few, if any, have any sort of background experience in data collection or the medical field, or even science in general. In fact, the supposed “science editor” is actually a science fiction writer, while the “marketing executive” is actually a model and event hostess.

Furthermore, the company has little online presence and virtually no way to get in contact with it, despite claiming to be the world’s “biggest and fastest” hospital database. Arguably making matters worse, the “doctor” on staff has been accused of medical malpractice on multiple occasions in the past and has been involved in other failed ventures prior to Surgisphere.

Fake news

The study, which was reportedly also not sufficiently peer-reviewed, has now been retracted, and many in the media, as well as some in the medical community, have been completely humiliated. And yet, the subversive war to downplay and dismiss HCQ — because “Orange Man Bad,” or something — continues on.

Sadly, it looks like they’re all driven more by a political agenda than actual science.

Share on facebook
Share to Facebook

Latest News